Waterstof in Flevoland

De schone energiedrager voor een duurzame toekomst

Wat is waterstof?

Waterstof (H₂) is het lichtste en meest voorkomende element in het universum. Als energiedrager heeft waterstof enorm potentieel voor een duurzame toekomst. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen stoot waterstof bij gebruik alleen water uit - geen CO₂, geen stikstof, geen fijnstof.

Bij waterstofmobiliteit wordt waterstof in een brandstofcel omgezet in elektriciteit, die vervolgens een elektromotor aandrijft. Het enige bijproduct van dit proces is water (H₂O).

Voordelen van waterstof

  • Geen uitstoot van schadelijke stoffen tijdens gebruik
  • Snelle tanktijd (vergelijkbaar met conventionele brandstoffen)
  • Grote actieradius tot wel 650 km
  • Geschikt voor zwaar transport en personenvervoer
  • Kan worden geproduceerd met duurzame energie (groene waterstof)

Soorten waterstof

Groene waterstof

Geproduceerd met duurzame energie zoals wind- of zonne-energie. Dit is de meest duurzame vorm van waterstof, zonder CO₂-uitstoot.

Blauwe waterstof

Gemaakt uit aardgas, waarbij de CO₂ wordt afgevangen en opgeslagen. Een transitie-optie naar volledig groene waterstof.

Grijze waterstof

Geproduceerd uit fossiele brandstoffen zonder CO₂-afvang. Dit is de meest voorkomende productiewijze vandaag, maar niet duurzaam.

Waarom is waterstof belangrijk voor Flevoland?

Duurzame energie

Flevoland is koploper in duurzame energieproductie met vele windmolens en zonnevelden. Deze energie kan worden gebruikt om groene waterstof te produceren.

Strategische ligging

Flevoland ligt centraal in Nederland en is een belangrijke corridor voor transport. Een waterstofinfrastructuur hier kan een sleutelrol spelen in de nationale energietransitie.

Economische kansen

De ontwikkeling van een waterstofeconomie biedt nieuwe kansen voor bedrijven en werkgelegenheid in Flevoland, en trekt innovatieve bedrijven aan.

Waterstoftankstations in en rond Flevoland

De waterstofinfrastructuur in Nederland is nog in ontwikkeling, maar groeit gestaag. Hier is een overzicht van de huidige en geplande waterstoftankstations in en rond Flevoland:

Huidige waterstoftankstations

  • Holthausen Energy Points Groningen
  • Alkmaar
  • Holthausen Energy Points Amsterdam
  • Fountain Fuel Amersfoort
  • TotalEnergies H2 Utrecht
  • Hysolar Greenpoint - Nieuwegein
  • BP Kerkhof & Zn
  • Kuster H2 Energy Doetinchem
  • TotalEnergies H2 Capelle
  • Rhoon - Rotterdam
  • Greenpoint Dordrecht
  • Greenpoint Oude-Tonge
  • TotalEnergies H2 Roosendaal
  • TotalEnergies H2 Veldhoven

Geplande waterstoftankstations

De volgende waterstoftankstations zijn in ontwikkeling:

  • Vissers Venlo-Tegelen
  • TotalEnergies Breda
  • Rotterdam - Air Products
  • Founten Fuel Rotterdam
  • Fountain Fuel Nijmegen
  • Total Energies H2 Deventer
  • OG Clean Fuels Amsterdam

De ontwikkeling van deze infrastructuur is essentieel voor de groei van waterstofmobiliteit in Nederland.

Vergelijking met andere landen

Duitsland

Duitsland is koploper in Europa met meer dan 90 waterstoftankstations en een ambitieuze nationale waterstofstrategie. De Duitse overheid heeft miljarden geïnvesteerd in waterstofinfrastructuur en -onderzoek.

De H2 Mobility-alliantie in Duitsland werkt aan de uitbreiding van het netwerk van waterstoftankstations, met als doel een landelijk dekkend netwerk.

Zwitserland

Zwitserland zet steeds meer in op waterstof als onderdeel van hun energiestrategie 2050. Het land werkt aan een netwerk van waterstoftankstations langs belangrijke transportroutes en heeft verschillende pilotprojecten met waterstofbussen en vrachtwagens.

Bijzonder is de focus op waterstofproductie met waterkracht, waardoor Zwitserland een hoog potentieel heeft voor groene waterstof uit hernieuwbare bronnen.

België

België heeft een groeiende interesse in waterstof, met meerdere tankstations in gebruik en in ontwikkeling. De Vlaamse en Waalse regio's werken aan hun eigen waterstofstrategieën.

Samenwerkingen tussen de Benelux-landen zijn essentieel voor een effectieve uitrol van waterstofmobiliteit in de regio.

Frankrijk

Frankrijk heeft een ambitieus nationaal waterstofplan met een investering van 7 miljard euro tot 2030. Het land zet vooral in op groene waterstofproductie, gebruikmakend van hun aanzienlijke nucleaire energiecapaciteit voor CO₂-vrije elektrolyse.

De Franse strategie richt zich op de ontwikkeling van industriële toepassingen, waterstofmobiliteit (vooral voor zwaar transport) en onderzoek. Het land streeft ernaar een Europese leider in waterstoftechnologie te worden.

Wat kan Nederland leren?

Nederland kan belangrijke lessen trekken uit de ervaringen van landen als Duitsland, Japan en Zuid-Korea, die vooroplopen in de ontwikkeling van waterstofmobiliteit:

  • Het belang van duidelijke nationale waterstofstrategieën en langetermijndoelen
  • Publiek-private partnerschappen voor infrastructuurontwikkeling
  • Stimuleringsmaatregelen voor consumenten en bedrijven
  • Internationale samenwerking voor standaardisatie en kennisdeling

Meer weten over waterstof?

Wil je meer informatie over waterstoftechnologie of mijn ervaringen met rijden op waterstof? Neem gerust contact met me op, of bekijk mijn Toyota Mirai pagina voor meer details over deze bijzondere auto.